• strict warning: Non-static method view::load() should not be called statically in /var/www/vhosts/weltsce.nl/httpdocs/sites/all/modules/views/views.module on line 879.
  • strict warning: Declaration of views_handler_argument::init() should be compatible with views_handler::init(&$view, $options) in /var/www/vhosts/weltsce.nl/httpdocs/sites/all/modules/views/handlers/views_handler_argument.inc on line 745.
  • strict warning: Declaration of views_handler_filter::options_validate() should be compatible with views_handler::options_validate($form, &$form_state) in /var/www/vhosts/weltsce.nl/httpdocs/sites/all/modules/views/handlers/views_handler_filter.inc on line 589.
  • strict warning: Declaration of views_handler_filter::options_submit() should be compatible with views_handler::options_submit($form, &$form_state) in /var/www/vhosts/weltsce.nl/httpdocs/sites/all/modules/views/handlers/views_handler_filter.inc on line 589.
  • strict warning: Declaration of views_handler_filter_boolean_operator::value_validate() should be compatible with views_handler_filter::value_validate($form, &$form_state) in /var/www/vhosts/weltsce.nl/httpdocs/sites/all/modules/views/handlers/views_handler_filter_boolean_operator.inc on line 149.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_row::options_validate() should be compatible with views_plugin::options_validate(&$form, &$form_state) in /var/www/vhosts/weltsce.nl/httpdocs/sites/all/modules/views/plugins/views_plugin_row.inc on line 135.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_row::options_submit() should be compatible with views_plugin::options_submit(&$form, &$form_state) in /var/www/vhosts/weltsce.nl/httpdocs/sites/all/modules/views/plugins/views_plugin_row.inc on line 135.
  • strict warning: Non-static method view::load() should not be called statically in /var/www/vhosts/weltsce.nl/httpdocs/sites/all/modules/views/views.module on line 879.
  • strict warning: Declaration of views_plugin_style_default::options() should be compatible with views_object::options() in /var/www/vhosts/weltsce.nl/httpdocs/sites/all/modules/views/plugins/views_plugin_style_default.inc on line 25.
  • warning: Creating default object from empty value in /var/www/vhosts/weltsce.nl/httpdocs/sites/all/modules/ctools/includes/content.inc on line 288.

Veelgestelde vragen over chip tuning

Wat is chiptuning?
Waarom chiptuning?
Voor welke auto's is chiptuning geschikt?
Is het mogelijk om een oudere auto te chiptunen?
Hoe werkt chiptuning?
Hoeveel vermogen krijg ik erbij?
Moet ik verdere aanpassingen doen?
Hoe moet ik de auto aanleveren?
Waarop letten naar tuning?
Wat is er verder mogelijk?
Problemen?


Wat is chiptuning?

Chiptunen is het aanpassen van de door de fabrikant geschreven software die de motor aanstuurt. Bij het chiptunen worden de vastgelegde gegevens van onder andere de brandstofinspuiting en turbodruk gewijzigd. Deze software kan worden geoptimaliseerd omdat een fabrikant grenzen inbouwt omdat een motor ook goed moet kunnen functioneren op inferieure brandstof die bijvoorbeeld in de voormalige oostbloklanden geleverd wordt.

Soms bouwt een fabrikant bewust beperkingen in en brengt die motor, maar dus met minder vermogen, als een goedkoper model. Alleen al door de software van het duurdere model met meer vermogen te installeren zullen de prestaties dus toenemen.

Waarom chiptuning ?

Kort gezegd levert chiptuning verbeterde prestaties. Niet alleen wordt de motor sneller en krachtiger, maar bij gelijkblijvend gebruik zal ook minder brandstof verbruikt worden. Je zou een krachtigere motor willen hebben om eenvoudiger een caravan te kunnen trekken. Of je gaat voor een zuinigere motor omdat het een bedrijfswagen betreft. En vaak is chiptuning goedkoper dan een duurder model met meer vermogen, standaard van de fabrikant.

Voor welke auto’s is chiptuning geschikt?

In principe kan iedere auto met een motormanagementsysteem gechiptuned worden. Zowel benzine als diesel motoren komen in aanmerking. Maar chiptuning brengt vooral voordelen bij turbo of compressor motoren. Door de turbo of compressor druk
op te voeren valt zo eenvoudig veel vermogenswinst te halen. Motoren zonder turbo of compressor zullen alleen een echte verbetering laten zien als de fabrikant deze bewust terug getuned heeft. (bijvoorbeeld de Mini One ten opzichte van de Mini Cooper en de Volvo V70 140 pk ten opzichte van de 170pk versie, het zijn gelijke motoren met alleen andere software).

Is het mogelijk om een oudere auto te chiptunen?

Een oudere auto kan ook gechiptuned worden. Van belang is dat de auto over een motormanagementsysteem beschikt. Verder moet de auto technisch goed in orde zijn. Zie ook ‘Hoe moet ik de auto aanleveren’.

Hoe werkt chiptuning?

Bij moderne auto’s wordt de aangepaste software van buitenaf geladen. Alles verloopt via de diagnose poort in de auto, zelfs de motorkap hoeft daarvoor niet open. Nieuwe software laden duurt bij elkaar 15 tot 30 minuten. Dit kan gebeuren bij Rica Engineering of bij uw eigen dealer. Bij oudere modellen zal soms de chip verwijderd moeten worden en na aanpassing terug gesoldeerd worden. Hiervoor dient u wel bij één van de Rica Engineering vestigingen langs te komen.

Hoeveel vermogen krijg ik er bij?

Een winst van 10 tot 35 procent is mogelijk met alleen chiptuning. Dit is afhankelijk van het model dat getuned wordt. Realistisch gezien zullen de meeste auto’s ongeveer 15 tot 20 procent vermogenstoename geven na aanpassing van de software. De limiet wordt bepaald door de uitlaatgas samenstelling en de maximale belasting van de motor. Rica Engineering zal altijd zorgen dat de motor na de aanpassingen voldoet aan de wettelijke emissie normen. En daarnaast is de chiptuning niet extra belastend voor de motor en blijft de levensduur gelijk. Kijk in de lijst onder ‘producten’ hoeveel vermogenswinst uw auto heeft na chiptuning.

Moet ik verdere aanpassingen doen?

Bij alleen chiptuning zijn verdere aanpassingen aan de auto niet nodig. Rica Engineering zorgt dat de extra belasting van de motor ruim binnen de veilige marges valt. Het is wel een aanrader een beter luchtfilter te installeren, de motor zal daardoor beter ‘ademen’ en sneller oppakken bij gasgeven. Zelfs zonder chiptuning is dit een nuttige opwaardering aan een auto. Dit geldt ook voor het uitlaatsysteem.

Hoe moet ik de auto aanleveren?

Zorg voordat u gaat chiptunen dat de auto helemaal in orde is. Door het toegenomen vermogen worden de onderdelen zwaarder belast en kunnen gebreken aan het licht komen. Vooral bij oudere auto’s is dit van belang. Het kan om normale slijtage gaan of om achterstallig onderhoud. Rica Engineering is gespecialiceerd in software aanpassingen en kan kleine gebreken wel oplossen. Dit is echter niet altijd het geval, met als gevolg dat het opwaarderen van de software geen doorgang kan vinden. Uw normale garage waar de auto in onderhoud is kan zorgen dat de auto prima in orde is door middel van een servicebeurt.

Waarop letten na tuning?

Van belang bij benzine auto’s is dat u na tuning octaan 98 benzine tankt. Of in het geval van een diesel motor hoogwaardige diesel zoals BP Ultimate en Shell V-Power. Laagwaardige brandstof zorgt dat u niet het maximale uit de chiptuning haalt en zou zelfs bij zware belasting voor motorschade kunnen zorgen. Tankt u af en toe toch laagwaardigere brandstof, ga dan niet tot het uiterste bij het belasten van de motor. Maakt u veel gebruik van het vermogen, verkort dan de periode tussen de beurten en ververs de motorolie op tijd. Ga ook voor hoogwaardige motorolie.Gebruik verder bij vervanging de originele, voorgeschreven bougies, tenzij Rica Engineering heeft aangegeven andere te gebruiken.

Wat is er verder mogelijk?

Chiptuning is de zogenaamde ‘stage 1’ tuning. Er kan nog veel meer met iedere auto. De ‘sky is the limit’, maar het is niet voor iedere auto interessant. Meer vermogen kost geld, heel veel geld in vergelijking met chiptuning. Maar als je echt veel vermogen wilt kun je heel wat aanpassen, vooral op mechanisch gebied. Een benzine motor met turbo is het meest interessant om veel vermogen uit te halen. Een ander uitlaatsysteem, een katalysator met minder tegendruk en een ander inlaatsysteem zijn de eerste stap. Dit is nog relatief betaalbaar en levert nog een flinke vermogensstijging op.
Denk ook aan aanpassingen van het onderstel en de remmen. Je moet het vermogen namelijk ook op de weg zien te krijgen en veilig weer tot stilstand. De hele auto wordt zwaarder belast, dus is het verstandig om goed te kijken naar alles wat met de aandrijving te maken heeft.

Bij de zoektocht naar meer vermogen ga je van het ene zwakste punt naar het volgende zwakste punt. En iedere keer kom je weer een stap verder. Bel één van de Rica Engineering vestigingen om te vragen wat mogelijk is voor uw auto.
Hoe betrouwbaar zijn de vermogenstestbank gegevens?

De vermogenstestbanken (rollenbank) die Rica Engineering gebruikt zijn van het merk MAHA, dé ‘Rolls Royce’ onder de vermogenstestbanken. Het gemeten vermogen is bij verschillende MAHA banken overeenkomstig en zeer precies. De afwijking van een MAHA bank is maximaal twee procent.

Problemen?

Door Rica Engineering gewijzigde software kan niet na verloop van tijd veraderen. Dit is technisch onmogelijk. Gaat een motor dus na enige tijd slechter lopen dan zal dit niet aan de chiptuning liggen. Storingen moeten dus in het mechanische gedeelte gezocht worden en kunnen door de vaste dealer opgelost worden.
Wel kan het zo zijn dat storingen door chiptunen eerder opvallen omdat er nu meer van de motor verlangt wordt en het toegenomen vermogen ook bewuster wordt aangesproken. Dit valt echter onder regulier onderhoud van de auto.

Een dealer kan de auto tijdens een onderhoudsbeurt voorzien van een ‘update’, een verbeterde versie van de standaard software. Deze zal weer over de Rica Engineering software heen geschreven worden en het effect van de chiptuning is dan weg. In zulke gevallen zal Rica Engineering uw auto weer voorzien van nieuwe gewijzigde software.